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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2015;15(6):311-320.
Published online December 30, 2015.
트러스형 안전난간 도입을 통한 가교의 장경간화 연구
오민식, 이기호, 임석빈
Application of Truss Type Safety Barrier for Increasing Span Length of Temporary Bridges
Min sik Oh, Ki ho Lee, Seok been Im
Abstract
Recently, environmental issues have been raised in offshore bridge constructions, which requires constructing temporary bridges in shallow water levels instead of temporary embankment roads. Therefore, this has significantly increased the amount of trestle required in offshore bridge projects. Due to limitations in using marine equipments to approach shallow waters, the phased forward method needs to be implemented in constructing a trestle in shallow waters. However, depending on the capacity of the crane, the phased forward method restricts the span length of the trestle, which would critically increase the construction period. Therefore, in order to perform offshore bridge projects, more competitive approaches are required to reduce the construction period and the quantity of trestle through optimized designs. This research adopts high strength steel and truss type safety barrier as members to control deflection and propose ways of elongating the span of the trestle. Under the same conditions, the application of SM490 steel and truss type safety barrier enable the trestle span to increase up to 21 m. In addition to considering a trestle at a total length of 1050 m, the proposed approach can reduce the number of spans by 33% and decreasing the quantities of sub-structures and the construction period by approximately 2 months.
Key Words: Temporary Bridge; Increasing Span Length; Truss Type Safety Barrier; High Strength Steel
요지
최근 해상 교량공사에서는 환경적인 문제로 인해 수심이 낮은 구간에서도 축도 대신 가교를 통한 시공이 요구되고 있으며 이에 따라 가설교량 구간이 크게 증가하고 있다. 이렇게 수심이 낮은 구간에서의 가교 가설은 해상장비의 사용이 제한되므로, 크레인을 이용한 단계별 전진가설 공법으로 공사가 수행되지만 크레인의 용량에 따라 장경간화 제약 및 가설 기간 증가를 초래한다. 따라서 해상공사의 경쟁력 확보 및 효율적 시공을 위해 가설교량의 설계최적화를 통한 물량 감소 및 절대 공기를 단축 할 수 있는 공법에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 고강도 강재의 적용 및 트러스형 안전난간을 부재로 활용하여 가교의 장경간화 및 처짐 제어 방안을 제시하였다. 연구 결과, 동일한 단면 및 하중 조건에서 SS400 강재 적용 시 최대경간이 14 m까지 가능했지만, SM490강재 및 트러스형 안전난간 적용 시 경간을 21 m까지 증가시킬 수 있었다. 또한 가교의 총 연장 1050 m를 기준으로 가설교량의 경간 수를 33% 줄여 하부 및 기초 가설 물량을 크게 줄일 수 있었으며, 약 2달의 공기를 단축할 수 있을 것으로 판단된다.
핵심용어: 가설교량; 장경간화; 트러스형 안전난간; 고강도 강재
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