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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2014;14(6):311-316.
Published online December 31, 2014.
네트형 콘크리트 블록을 적용한 철도사면의 내강우성 평가
김현기, 이진욱, 최찬용, 신민용, 황수범
A Study on the Stabiltiy Analysis of Railway Slopes Applying Net type Concrete Block (NTCB) Under Rainfall
Abstract
One of the major slope failures in Korea railways is surface failure. It is based on geological and geographical properties of Korea.There are various types of methods to protect surface slope failures. Performance for each method should be examined beforre construction and it is important to select optimum installation place. In this study, Net type Concrete Block (NTCB) is developed to ruduce surface failure of a slope and also the performance of NTCB is examined by various construction location under rainfall.
Key Words: Railway Slope; Net type Concrete Block; Rainfall Infiltration Analysis; Slope Stability Analytsis
요지
국내 지형 및 지질학적 특성상 가장 빈번하게 발생하는 철도사면의 피해 특성은 토사와 암반층 경계면의 연약화로 인한 표층유실의 형태로 나타난다. 한편, 표층보호를 위하여 피복을 시행하는 경우에는 설치위치에 따라서 강우침투가 억제되므로 이를 반영한 성능평가가 진행되어야 한다. 본 연구에서는 철도사면의 표층유실 저감을 위한 네트 방식의 콘크리트 블록을 개발하였으며, 콘크리트 블록을 철도사면에 적용함에 있어 설치위치에 따른 사면의 안정성 변화를 검토하였다. 이를 통하여 블록 적용에 따른 최적의 설치위치를 확인할 수 있었다.
핵심용어: 철도 사면; 네트형 콘크리트 블록; 강우침투해석; 사면안정해석
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