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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2013;13(5):285-290.
Published online October 31, 2013.
고속철도 교량상 궤도틀림저감 방안에 관한 연구
강태구, 윤경민, 최일윤, 임남형
A Study on the Reduction Methods of the Track Irregularity in High Speed Railway
Tae-Ku Kang, Kyung-Min Yun, Il-Yoon Choi, Nam-Hyoung Lim
Abstract
The reduction strategies of the track irregularity in the bridge expansion joint zone are an important issue in the ballasted track on the high speed railway bridge. In general, the track irregularity on the railway bridge occurs at the expansion joint zone and is more spread across the bridge. This is due to the dynamic behavior from the train-induced dynamic impact and thermal expansion of the bridge. In this paper, field testing of the several methods for reducing the track irregularity on the bridge expansion joint zone such as the zero longitudinal restraint(ZLR), tied sleeper and ballast stabilizer is conducted. And then the progress of the track irregularity and the frequency of the maintenance work before and after the filed test construction are investigated.
Key Words: High Speed Railway; Track Irregularity; Period of Maintenance work
요지
고속선 교량신축부에서의 궤도틀림 저감방안에 대한 연구가 요구되고 있다. 교량상 궤도틀림은 교량상판 신축부에서부터 발생되어 점차 확산되는 특성을 가지고 있으며, 이는 교량상판의 온도신축과 열차운행에 따른 교량의 동적 거동이 원인으로 분석된다. 본 논문에서는 교량신축부 궤도틀림 저감방안으로 제시되고 있는 여러 방안 중 신축부에 종방향 활동체결구 설치하는 방안과 침목을 결속하는 방안, 도상안정제를 도포하는 방안 등에 대하여 고속선에서 현장 시험부설을 시행하고, 시행 전 후의 장기간 궤도틀림 및 보수작업주기를 분석하였다.
핵심용어: 고속철도; 궤도틀림; 유지보수주기


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