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노면의 평탄성이 승용차의 연비에 미치는 영향 |
김제원, 이수형, 유인균 |
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The Effect of Pavement Roughness on Fuel Efficiency for Passenger Cars in Korea |
Je Won Kim, Soo Hyung Lee, In Kyoon Yoo |
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Abstract |
The analysis of fuel consumption due to pavement roughness becomes more important in the economic aspect as well as the environmental aspect related to greenhouse gas emissions. Because vehicle operating costs and carbon dioxide emissions are increased by fuel consumption growth if pavement roughness increases. Therefore, it needs to analyze the change of fuel consumption for vehicles due to roughness in order to maintain pavement and greenhouse gas emissions efficiently. In this study, the amount of fuel consumption due to degree of roughness is measured by using two quantitative values such as voltage signal from fuel injector of vehicle and the speed from GPS. As the results, it was found that the fuel consumption increases with the rate of 100 mL/100 km as IRI increases with rate of 1 m/km. |
Key Words:
Fuel consumption; Roughness; Fuel efficiency; Vehicle operating costs |
요지 |
도로포장에서 평탄성에 따른 연료소모량 변화에 대한 분석은 경제성 관점과 함께 온실가스 배출량과 관련된 환경적 관점에서 그 중요성이 증가하고 있다. 포장의 평탄성이 저하되면 연료소모량이 증가하여 차량운행비용이 증가하고, 이산화탄소 배출이 증가하기 때문이다. 따라서 효율적인 도로포장의 관리와 탄소배출량의 관리를 위해서는 평탄성에 따른 주행차량의 연료소모량 변화를 분석할 필요가 있다. 본 연구에서는 도로 평탄성에 따른 국내 승용차의 연료소모량 변화를 정량적으로 계측하여 평탄성이 승용차의 연료소모량 변화에 미치는 영향을 측정하였다. 연료소모량은 연료분사 인젝터의 전압변화를 측정하여 계산하고 속도는 GPS센서를 사용하여 측정하였다. 실험 결과, 국내 승용차의 경우 평탄성이 IRI로 1 m/km 증가하였을 때 약 100 mL/100 km의 비율로 연료소모량이 증가하는 것을 확인하였다. |
핵심용어:
연료소모량; 평탄성; 연비; 차량운행비용 |
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