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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2012;12(1):153-158.
Published online February 28, 2012.
말뚝지지 경량콘크리트 기층을 적용한 포장 설계인자의 해석적 연구
이병식, 이운진, 송용선, 이관호
Analytical Studies for Design Parameters of the Pavement Applying the Light-Weight Concrete Subgrade Supported by Piles
Byung Sik Lee, Woon Jin Lee, Yong Sun Song, Kwan Ho Lee
Abstract
Mitigation of influence of settlements on road structures is the most important considerations in designing of coastal road on soft ground. Improvement methods of soft ground have been applied traditionally, even though embed potential problems of long construction period and high cost. Accordingly, an innovative alternative pavement system has been suggested and studied for field applications, where the light-weight concrete subgrade supported by piles is applied to reduce pavement settlements developed due to soft ground. In this paper, in order to design reasonably and apply effectively the pavement system to the field, a series of parametric study applying finite element analysis was conducted to examine the effects of design parameters, such as the length and space of piles, the thickness and shear strength of soft ground. As a result, it has been concluded that the use of a light weight pavement was very effective in reducing the settlement of pavement. Also, the results of investigation on influence of design parameters on settlements could be suggested as technical informations to be referred for the design of light-weight pavement systems applied on future coastal roads, e.g., estimating the adequate length and space of piles corresponding to the condition of soft ground.
Key Words: Road on coastal area; Light-weight pavement; Light-weight concrete; Pile supported pavement
요지
연약지반이 광범위하게 산재한 연안역에 설치되는 해안도로는 도로의 공용성에 대한 지반침하의 영향을 최소화할 수 있도록 설계하는 것이 관건이다. 이를 위해 전통적으로는 연약지반 처리 공법을 적용하지만 공사기간 길고 비용이 상대적으로 높다는 문제점이 있다. 개선 대안으로 말뚝 기초로 지지하는 경량기포콘크리트 포장구조를 적용하여 침하를 경감시키는 경량포장공법이 제안되어 현장적용을 위한 연구가 진행되고 있다. 본 논문에서는 제안된 경량포장공법의 적정 설계 및 효과적인 현장적용을 위해 말뚝 길이 및 간격, 연약지반 두께 및 비배수 전단강도 등을 주요 설계인자로 설정하고 이들 값의 변화가 포장시스템의 침하에 미치는 영향을 검토하는 수치해석 매개변수 연구를 수행하였다. 연구 결과 경량포장체를 적용하는 경우 침하량 감소 효과가 탁월함을 확인하였으며, 이러한 검토결과들을 향후 연안역 해안도로 경량포장 설계 시 주어진 지반조건에 따른 적정 말뚝규격, 길이 및 설치간격 등의 결정에 참고할 수 있는 기술자료로서 제시하였다.
핵심용어: 연안역 해안도로; 경량포장; 경량콘크리트; 말뚝지지 포장
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