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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2014;14(2):185-194.
Published online April 30, 2014.
고속도로 주행 중 발생한 트럭화재의 분석
김윤회, 이의평
Analysis of the Truck Fire Breaking Out During Expressway Driving
Youn Hoi Kim, Eui Pyeong Lee
Abstract
In this paper, leakage of fuel and oil, overheating of engine and exhaust pipe, foreign material on exhaust pipe and turbocharger, short-circuit on electrical wires, defect of turbocharger and starter, arson and smoking material and so on were analyzed in detail to investigate the cause of the new 3.5-ton truck fire which broke out during expressway driving. The compressor fan axis of turbocharger turned normally but the blade part was lost and its root part was split in three pieces. It indicated that the truck fire was caused by turbocharger defect(compressor blade damage or oil leakage). The fire liability rested with a manufacturer because the truck fire was caused by manufacturing defect of turbocharger. And strengthening of quality management of truck maker was suggested to prevent truck fire because the truck fire broke out within term of warranty.
Key Words: Fire; Fire cause; Truck fire; Manufacturing defect; Turbo charger
요지
고속도로에서 3.5톤 트럭에서 발생한 화재에 대해 화재원인 등을 분석하기 위해 구체적으로 조사하였다. 엔진오일과 연료의 누유, 엔진과열, 배기관과 터보차저에 이물질 부착, 전기배선의 합선, 터보차져, 방화, 담뱃불 등에 대해 구체적으로 분석하였다. 터보차저는 컴프레서 팬의 축이 그대로 남아 있고 회전되고 있으나 날개가 유실되고 뿌리부분이 3개 조각으로 쪼개져 있기 때문에 터보차저의 결함(컴프레서의 날개 파손 또는 오일의 누유 등)에 의해 화재가 발생한 것으로 분석하였다. 그리고 이 화재는 터보차저의 제조결함에 의해 발생된 것이므로 제조자 측에 화재발생 원인에 대한 책임이 있다고 분석하였다. 그리고 이 트럭화재는 품질보증 기간 내에 제조결함으로 발생되었으므로 제조사의 철저한 품질관리를 제안한다.
핵심용어: 화재; 화재원인; 트럭화재; 제조결함; 터보차저


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