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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2013;13(3):61-68.
Published online June 30, 2013.
활동기반 모형을 이용한 상습 침수 지역의 대피경로 분석
김주영, 유연승, 이승재
A Study on the Evacuation Route of Areas Prone to Floods Using Disaggregate Behavioral Model
Jooyoung Kim, Yeonseung Yu, Seungjae Lee
Abstract
Recently, a research on development of evacuation route system is being carried out to handle the natural disaster occurring due to increasing weather abnormality. This paper deals with a methodology for searching evacuation route and effective traffic operation when roads areas are prone to floods. The methodology is that we made activity based model by using household travel survey data and then modeling it by applying a flooding scenario in traffic demand analysis program, MATSim in Ssinwol-dong, Kangseo-Gu, Seoul. Therefore, analysis of the result shows that travel pattern can be known in worst scenario cases. And it will be used effectively in decision making for evacuation route or efficient urban road operation when road area is prone to flood, or flooded.
Key Words: Disaggregate Behavioral Model; Area Prone to Floods; Analysis Evacuation Route; MATSim
요지
최근 기상이변으로 인한 자연재해 피해가 증가하면서 세계적으로 이를 대처하기 위해 대피 시스템 개발, 최적 대피 경로 설정 등의 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 상습침수지역의 도로 침수로 인해 도로 기능을 상실하였을 때, 도로 이용자들이 신속하게 대피하고 효율적인 도로교통 운영을 위해 대피경로분석의 방법론을 제시하였다. 분석의 방법은 가구통행실태조사 데이터를 통해 활동자료를 구축하고 이를 인간활동기반 교통수요분석 프로그램인 MATSim(Multi Agent Transportation Simulation)을 활용하여 상습침수지역인 신월지하차도를 분석지역으로 선정하였다. 수도권 가구통행실태조사 데이터 기반의 활동기반모형을 구축하여 침수지역의 통행패턴을 토대로 도로 침수를 가정한 시나리오를 적용하여 도로 침수시 우회교통패턴 및 대피경로 분석을 통해 도시부 도로 대피 경로 설정을 위한 기초연구를 수행하였다.
핵심용어: 개별행태모형; 상습 침수 지역; 대피경로분석


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