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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2006;6(4):37-48.
Published online December 31, 2006.
도시유역에서 저류지 설계를 위한 특성인자 분석
이재준, 김호년, 곽창재
An Analysis of Characteristic Parameters for the Design of Detention Pond in Urbanized Area
Jae-Joon Lee, Ho-Nyun Kim, Chang-Jae Kwak
Abstract
Urban development results in increased runoff volume and flowrates and shortening in time of concentration, which may cause frequent flooding downstream. Flow retardation structures to limit adverse downstream effects of urban storm runoff are used. There are various types of flow retardation measures include detention basins, retention basins, and infiltration basins. In basic planning phase, a number of planning models of detention ponds which decide storage volume by putting main variables were used to design detention ponds. The characteristics of hydrological parameters $alpha,;gamma$ which are used in planning models of detention pond were analyzed. In this study, detention ponds data of Disaster Impact Assessment report at 22 sites were analyzed in order to investigate correlation between characteristic of urban drainage basin parameter and characteristics of detention pond parameter due to urbanization effects. The results showed that storage volume was influenced by peak discharge ratio $alpha$ more than runoff coefficient ratio $eta$ and peak discharge ratio $alpha$ was influenced by runoff coefficient ratio $eta$ less than regional parameter n. Storage ratio was mainly influenced by duration of design rainfall in the case of trapezoidal inflow hydrograph such as Donahue et al. method.
Key Words: peak discharge ratio; time of concentration ratio; planning model of detention pond; detention storage; storage ratio
요지
도시화로 인한 유출량의 증가 및 도달시간의 단축은 도시재해의 한 원인이 되고 있다. 이를 막기 위하여 도시 배수유역내에 저류지를 설치하여 하수관거의 통수능 이하로 방류량을 조절하는 방안을 고려할 수 있다. 기초계획 단계에서의 저류지 설계를 위해서는 복잡한 연관성을 지니고 있는 제반 변수를 고려하지 않고 대표적인 관련 주요변수를 택하여 저류용량을 결정하는 여러 가지 저류지 계획모형이 이용되고 있다, 기왕의 저류지 계획모형에서는 주로 도시화 특성인자인 첨두유량비$(alpha)$와 도달시간비$(gamma)$를 활용하고 있다. 본 연구에서는 재해영향평가서 22개소의 저류지를 분석대상으로 하여 도시화에 따른 도시배수유역 특성인자와 저류지 특성인자간의 분석을 통해 저류지의 계획단계에서 활용할 수 있도록 편의성을 도모하고자 한다. 첨두유량비 $alpha$가 도달시간비 $gamma$보다 저류 용량에 미치는 영향이 더욱 민감함을 알 수 있었으며, 개발전 후의 유출계수비 $eta$가 설계강우강도의 지역계수 n값 보다 $alpha$에 미치는 영향이 작음을 알 수 있었다. 사다리꼴 설계수문곡선을 사용하는 경우에는 강우지속기간이 저류비에 미치는 영향이 큰 것을 알 수 있었다.
핵심용어: 첨두유량비; 도달시간비; 저류지 계획모형; 저류용량; 저류비


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