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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2001;1(1):81-90.
Published online June 30, 2001.
2경간 연속 철도교의 종방향 거동에 관한 연구
임정순, 조재병, 방윤석
A Study on the Longitudinal Behavior of 2-Span Continuous Railway Bridge
Jung-Soon Im, Jae-Byung Jo, Yun-Suk Bahng
Abstract
This paper presents the results of the parametric study on the longitudinal behavior of 2-span continuous railway bridge. To perform the main objective of this paper, the effects of pier shaft stiffness, pier height, the size of pier foundation, and the bearing stiffness on the longitudinal behavior of the bridges are studied. Within the limits of this study, the research result has revealed that the variation of the fixed pier is more effective than that of the moved pier. In addition, the control of the hearing stiffness is much less expensive than that of any other parameters.
Key Words: longitudinal behavior; pier shaft stiffness; load distribution factor; acceleration braking force; bearing stiffness
요지
2경간 연속 철도교의 종방향 거동에 영향을 미치는 여러 인자들에 대해서 연구하였다. 그 인자들로는 교각 강성의 크기, 교각의 높이, 교각기초의 크기와 교각받침의 강성을 변화시켜 그에 따른 변화양상을 살펴보았다. 그 결과 고정단 교각에서의 여러 인자들의 변화에 따른 종방향 거동의 변화가 가동단 교각에서의 변화에 따른 영향보다 크다는 사실을 확인할 수 있었다. 또한, 받침강성을 변화시켜서 종방향 거동을 제어하는 것이 다른 인자들을 변화시키는 것보다 더 경제적이라 할 수 있다.
핵심용어: 종방향 거동; 교각강성; 하중분배율; 시.제동하중; 받침강성


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