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J. Korean Soc. Hazard Mitig. > Volume 24(4); 2024 > Article
해안해양방재
Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2024;24(4):257-265.
DOI: https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2024.24.4.257    Published online August 29, 2024.
해안 침수로 인한 산업 시설의 직⋅간접 피해 추정: 울산 지역을 중심으로
최미희1, 김민정2
1정회원, 서울시립대학교 도시공학과 석사과정
2정회원, 서울시립대학교 도시공학과 연구교수
Estimating Direct and Indirect Damage to Industrial Facilities from Coastal Flooding: Case of Ulsan, Korea
Mihee Choi1, Minjung Kim2
1Member, Master’s Candidate, Department of Urban Engineering, University of Seoul
2Member, Research Professor, Department of Urban Engineering, University of Seoul
Corresponding author:  Minjung Kim, Tel: +82-2-6490-5468, Fax: +82-2-6490-2794, 
Email: mjkim117@uos.ac.kr
Received: 25 July 2024   • Revised: 25 July 2024   • Accepted: 6 August 2024
Abstract
As climate change accelerates, the damage caused by natural disasters to logistics and industrial facilities near coastal areas is expected to increase. This study estimates the economic damage caused by coastal inundation in Ulsan Metropolitan City in detail, based on the frequency of inundation and building types. An object-based analysis is conducted to calculate the damage by building type, and the results show that the ripple effect of the disaster accounted for the majority of the total damage. Ulsan's major industrial clusters are concentrated along the coastline, with factories accounting for 92% of the total direct damage. The results of an input- output analysis based on industry linkage tables showed that the indirect damages were 22.1, 8.6, and 3.8 times greater than the direct damages for petrochemicals, automobiles, and shipbuilding, respectively, which represent the main industries in Ulsan. The automobile industry has a large impact on employment, with ripple effects on both directly related industries and other industries. Unlike residential assets, industrial assets exhibit different damage characteristics, depending on whether coastal inundation affects a specific industry or the entire sector. Coastal areas are densely populated with multiple industries. Hence, the ripple effects on assets and employment are significant. Therefore, it is important to accurately identify industries that are highly interdependent with others in the development of effective disaster preparedness and recovery policies. The results of this study can be used as a basis for cost–benefit analyses of climate change disaster measures and policies in coastal cities.
Key Words: Coastal Flooding, Economic Impact of Natural Disaster, Object-Based Analysis, Input-Output Models, Direct and Indirect Damages
요지
기후변화가 가속화됨에 따라 해안가 인근 물류 및 산업 시설에 대한 자연재해 피해도 더욱 증가할 것으로 예상된다. 본 연구는 울산광역시의 해안 침수로 인한 경제적 피해액을 침수 발생 빈도와 건물 유형별로 세밀하게 산정한다. 객체기반 분석을 통해 건물 유형별 피해액을 산출한 결과, 재해로 인한 파급효과는 전체 피해액의 대부분을 차지하는 것으로 나타났다. 특히 울산의 주요 산업 중심지는 해안선을 따라 밀집되어 있으며, 공장이 전체 직접 피해의 92%를 차지한다. 산업연관표에 기반한 투입-산출 분석 결과 울산의 주력 산업인 석유화학, 자동차, 조선의 간접피해가 직접피해보다 각각 22.1, 8.6, 3.8배 크게 나타났다. 자동차 산업은 고용에 미치는 영향도 높아 연관 산업은 물론 다른 산업으로 파급되는 영향이 큰 것으로 나타났다. 주거용 자산과 달리 산업 자산은 해안 침수가 특정 산업에만 영향을 미치는지, 산업 전체에 영향을 미치는지에 따라 피해 특성이 다르게 나타난다. 해안지역은 여러 산업이 밀집되어 있어 자산과 고용에 미치는 파급효과가 크기 때문에 타 산업과의 상호 의존도가 높은 산업을 정확하게 파악하고 이를 기반으로 효과적인 재난 대비 및 복구 정책을 수립해야 한다. 본 연구의 분석 결과는 해안 도시의 기후변화 재해 대책 및 정책에 대한 비용편익 분석의 기초 자료로 활용될 수 있다.
핵심용어: 해안 침수, 재해의 경제적 피해, 객체기반분석, 산업연관모형, 직간접 피해
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