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J. Korean Soc. Hazard Mitig. > Volume 24(4); 2024 > Article
시설물방재
Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2024;24(4):125-130.
DOI: https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2024.24.4.125    Published online August 29, 2024.
단부감소형 프리플렉스 거더 개발에 관한 연구
안종국1, 김성2, 박승진3
1정회원, 인천대학교 도시융·복합학과 박사과정
2㈜리튼브릿지 대표이사⋅공학박사
3정회원, 인천대학교 도시공학과 교수
Development of End-Reduced Pre-Flex Girder
Jongkuk An1, Sung Kim2, Sungjin Park3
1Member, Ph.D. Candidate, Department of Urban Convergence Engineering, Incheon National University
2Ph.D.⋅CEO, LeTon Bridge Co.,Ltd.
3Member, Professor, Dept. of Urban Engineering, Incheon National University
Corresponding author:  Sungjin Park, Tel: +82-32-835-8775, Fax: +82-32-232-5024, 
Email: sjpark@inu.ac.kr
Received: 12 July 2024   • Revised: 15 July 2024   • Accepted: 17 July 2024
Abstract
Bridges serve to connect spaces where natural terrain or structures restrict the movement of people or vehicles. Various bridge construction methods have been proposed, and the application of preflex construction methods has recently increased. The end-reduced preflex girder is a method that applies preflex construction and compensates for the decrease in structural performance and long-term deflection of the bridge. However, in the existing preflex construction method, compliance with the minimum clearance height regulations in Korea, necessitates an increase in the end plan height, which requires an additional embankment that narrows the driver's view. This study was conducted to verify and evaluate the performance of an end-reduced preflex girder that can increase the structural strength and secure the minimum clearance height by attaching a shear reinforcement plate to the bottom of the lower flange, enabling an economical design.
Key Words: Bridge, Pre-Flex Construction Method, End Reduction, Field Test, Performance Verification
요지
교량은 사람이나 운송 수단이 자연 지형물 및 구조물 사이를 이동하기에 제약이 있는 공간을 이어주는 역할을 하고, 다양한 교량 공법들이 제시되고 있으며 최근 프리플렉스 공법의 적용이 증가하고 있다. 단부감소형 프리플렉스 거더는 교량의 구조적 성능 감소와 장기처짐을 보완하는 프리플렉스 공법을 적용한 공법이다. 하지만 기존 공법은 국내 최소 형하공간 높이 규정을 준수하기 위해 단부 계획고를 높여야 해서 추가 성토가 필요하고 운전자 시야를 좁히는 문제가 있다. 본 논문에서는 이를 개선하기 위해 하부 플랜지 하단에 전단 보강판을 부착하여 구조적 강도를 높이고 최소 형하공간 높이를 확보하는 경제적인 설계를 가능하게 하는 단부감소형 프리플렉스 거더의 성능을 검증하고 평가하는 연구를 수행하였다.
핵심용어: 교량, 프리플렉스공법, 단부감소, 현장시험, 성능검증


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