1. 서 론
산악철도는 산지가 많은 국내 지형에 유용하게 적용될 수 있는 운송시스템으로 폭설과 결빙시에도 급경사 지역을 운행하여 지역 주민과 관광객을 수송하기 위한 운송수단이다(
Seo, 2020).
산악 벽지에 건설된 도로는 급경사와 급곡선이 많아 겨울철 폭설과 결빙 시 통행 제한으로 지역주민들이 생활하는 데에 어려움이 크므로 지역주민의 교통기본권 보장 측면에서도 사계절 운영 가능한 교통수단이 필요한 상황이다. 또한 자연경관이 뛰어난 산악 벽지에는 많은 관광객이 찾고, 이로 인해 차량의 배기가스와 소음, 쓰레기 투기 등 환경 오염이 발생되며, 차량의 안전운행에도 우려가 발생될 수 있으므로 이러한 문제점들을 해결하기 위해 친환경 산악철도시스템의 도입이 필요하다.
산악철도의 안전한 운행을 위해서는 운전에 필요한 세부적인 사항, 자연재해 대비 방안, 철도차량과 시설의 관리 방안 그리고 이를 전체적으로 총괄할 수 있는 안전관리시스템의 수립이 필요할 것이다.
산악철도의 주요 안전 위험요인으로는 단선운행에 의한 열차 간의 충돌 위험, 열차와 야생동물의 층돌, 병행 운행되는 도로 교통 수단과의 충돌 등 차량의 충돌, 급곡선⋅급경사지 운행에 따른 차량의 탈선, 차량의 화재 등 철도에서의 중대사고를 포함하여, 급경사 급곡선의 운행에 따른 승객의 부상, 폭설과 폭우 등에 의한 자연재해 등이 있을 수 있다.
산악철도시스템이 아닌 일반적인 철도시스템의 위험요인 도출에 관한 연구는 국내외 연구자들에 의해 많이 수행되어 왔는데, 국내에서는 참고문헌(
KRRI, 2017)에서 영국과 호주 등 해외의 철도위험목록과 국내 철도의 특성을 고려하여 일반위험요인과 세부위험요인을 도출한 연구를 대표적인 사례로 들 수 있을 것이다. 해외의 경우에는 영국의 철도안전표준위원회(Rail Safety and Standards Board, RSSB)에서 가장 활발히 연구가 진행되고 있는데 정기적으로 철도에서의 위험요인들을 업데이트하여 홈페이지(
RSSB, 2022)에 게시하고 있다. 그런데 이러한 일반적인 철도의 위험요인들은 산악철도시스템의 특성이 반영되어 있지 못하기 때문에 본 논문에서는 현재 국내에서 개발이 진행 중인 산악철도시스템의 특성과 과거의 유사시스템의 사고사례, 일반적인 철도시스템의 위험요인 등을 고려하여 산악철도시스템의 특성이 반영된 위험요인들을 식별하였다.
2. 개발 중인 산악철도시스템의 특징
Fig. 1
Characteristics of Mountain Railway System
⚬용도 : 여객 운송
⚬차량 : 3량 1편성, 저상 독립차륜대차, 배터리 구동 전기 차량, 배터리 지붕 탑재
⚬신호 : ATS, 발리스, 차축검지장치
⚬시설 : 협궤(1 m 궤간), 매립식 궤도, 톱니바퀴식, 대피선, 기존 도로 활용, 승강장
⚬운행 : 단선 운행, 도로 병행 독립 차선, 교차로, 도로 경합 구간
⚬지형 : 급경사, 급곡선, 비탈면
⚬환경 : 폭설, 강풍, 혹한
현재 계획되고 있는 산악형 운송시스템과 일반적인 철도시스템과의 가장 큰 차이는 차량의 형식과 운행조건, 지형 및 자연적 특성의 차이로 볼 수 있으며, 3량 1편성의 저상 독립차륜대차, 1 m 궤간의 협궤, 톱니바퀴식 구동 시스템, 배터리 구동 방식, 배터리의 차량 지붕 탑재, 단선 운행, 도로교통수단과의 병행 또는 경합 운전, 폭설과 낙석의 우려, 급경사⋅급구배의 지형적 특성 등을 들 수 있다.
3. 산악철도시스템의 위험요인 식별
3.1 산악철도시스템의 위험요인 식별 개요
본 논문에서는 산악철도시스템의 위험요인을 식별하기 위하여, 개발 중인 산악철도시스템의 특성을 분석하고, 과거 사고사례, 그리고 일반적으로 철도에서 정의하고 있는 위험요인 등을 고려하여 산악형 운송시스템에 적합한 위험요인들을 식별하였다.
한편 일반적인 철도시스템에서 위험요인을 식별하기 위해서는 다음과 같은 사항들을 고려하여 위험사건을 판별하고, 대상 시스템의 수명주기와 기술적 특성을 고려하여 위험사건을 초래할 수 있는 위험요인을 다음과 같이 확인하고 있는데(
KRRI, 2017), 산악철도시스템의 위험요인 확인에도 마찬가지로 다음의 항목들을 고려하였다.
⚬ 위험사건 판별
- 개인 위험도 측면에서 최고 (위험)노출 그룹 검토
⋅여객, 직원, 공중
- 대상 시스템 전체에 걸친 아래와 같은 전형적인 운영, 관리 특성 확인
⋅여객의 역사 도착, 역사를 통한 이동, 열차 탑승, 열차 여행, 열차 하차 및 역사 떠남
⋅기관사의 열차 탑승, 열차 운행, 열차 하차 및 기타 다른 직무
⋅열차승무원의 대표적 직무
⋅선로 작업자의 직무
⋅건널목을 이용하는 공중의 특성
⋅산악철도 인근에 사는 공중 특성
⋅야생동물의 서식⋅이동 특성
- 대상 철도시스템의 운영, 관리에서 노출 그룹의 사망/부상을 곧바로 초래할 수 있는 잠재성을 가진 위험사건 고려
⋅기존 위험사건 목록의 참조
⋅관련되는 추가적인 위험사건들의 판별
- 대상 철도시스템의 운영, 관리에서 아래의 결과로서 추가적인 위험사건들이 발생할 수 있는지 검토
⋅정상 운영
⋅혼란(perturbed) 운행(예 : 열차 고장)
⋅저하 혹은 비정상(abnormal) 운영
⋅주간 혹은 야간 운영
⋅악천후
⋅장애인 혹은 다른 취약 계층
⋅역사나 열차 내의 혼잡
⋅범죄 행위
⋅교통운영자 운영에 특유의 기타 조건들
- 대상 철도시스템이 운영되는 지형적 특성을 고려한 잠재적인 위험도가 높은 장소(터널, 장대교량, 지하역사, 비탈면, 급경사, 급구배 구간 등) 확인
⚬ 위험요인 확인
- 위험요인 확인은 사고이력 분석, 공학적 해석 또는 전문가 판단을 기초로 하여, 대상 철도시스템의 운영, 관리 과정에서 철도사고를 초래할 수 있는 위험사건과 위험요인을 확인
- 위험요인 확인은 대상 철도시스템의 설계, 운영, 유지관리 등 수명주기를 고려하여 정상운영에서 발생하는 위험 뿐 만 아니라 축소모드 운영 또는 긴급 상황에서 발생할 수 있는 모든 위험을 고려
- 위험요인 확인은 위험사건을 초래할 수 있는 기술적 결함, 인적 오류 또는 환경적 악화 등의 위험요인을 확인하고, 위험사건이 사고로 진전되는 과정에서 안전방벽이 실패하는 위험요인을 추론
- 위험요인 확인은 다음과 같은 불안전한 요소의 발생 가능성에 대한 고려 필요
⋅안전설비 실패 : 시스템 연동, 이중화, 하드웨어/소프트웨어 실패
⋅설비 기능장애 : 기능수행 실패, 부족함, 지연 또는 잘못된 기능
⋅위험물질 노출 : 연료, 발사 화약, 폭발물, 유독성 물질, 압력 시스템 등
⋅인터페이스 간섭 : 잘못된 입/출력, 호환성 결여, 전자기적 간섭 등
⋅환경적 제약 : 진동, 극한 기후, 외부작업/공사
⋅운영/보전 절차 : 인간의 오류, 규정/절차/지시/경고의 결함 등
3.2 시스템 특성에 따른 위험요인 분석
위험요인 분석은 3.1에서 언급한 사항들을 고려하여 예견 가능한 오류를 우선적으로 추정하여야 하는데, 이를 위해서는 우선적으로 해당 시스템에 대한 특성을 분석할 필요가 있으며, 그 특성은 2장에서 분석한 바와 같다. 현재 계획되고 있는 산악철도시스템과 일반적인 철도시스템과의 가장 큰 차이는 차량의 형식과 운행조건, 지형 및 자연적 특성의 차이로 볼 수 있으며, 3량 1편성의 저상 독립차륜대차, 1 m 궤간의 협궤, 톱니바퀴식 구동 시스템, 배터리 구동 방식, 단선 운행, 도로교통수단과의 병행 또는 경합 운전, 폭설과 낙석의 우려, 급경사⋅급구배의 지형적 특성 등을 들 수 있다. 산악철도시스템의 각 구성요소 별 특성에 따라 발생될 수 있는 사고의 유형과 사고유형별 위험요인들을 식별하였으며
Table 1과 같다.
Table 1
Hazards From the Characteristics of Mountain Railway System
Division |
Accident |
Hazard |
Vehicle |
Independently rotating wheel bogie |
Derailment |
Decrease of Running Stability of the Vehicle |
Pinion (Cogwheel mounted at Vehicle) |
Collision, Derailment |
Loss of Driving/Braking force due to Damage/Substance Decrease of Derailment Coefficient |
Battery Powered Driving |
Fire |
Fire/Expolsion of Battery |
Battery mounted on the Roof of a Vehicle |
Derailment, Fire |
Raise the Vehicle’s Center of Gravity Battery Impact/Fire caused by Falling Objects /Lightning |
Infra Structure |
Embed Track |
Derailment |
Roadbed Bearing Capacity, Track Durability, Construction Precision |
Rack (Cogwheel installed on Track) |
Collision, Derailment |
Loss of Driving/Braking force due to Damage/Substance Decrease of Derailment Coefficient |
Use of Existing Roads |
Derailment, Casualty |
Roadbed Bearing Capacity, Layout Design Constraints |
Evacuation Line (for Crossing Operation) |
Collision, Derailment |
Failure of Turnout/Switching Device, Failure of Signal Interlocking Device |
Intersection |
Collision, Level Crossing /Competitive Section |
Failure of Barrier Devices |
Signal |
ATS Signal System |
Collision, Derailment |
Signal/Telecommunication Error |
Axle Detection Device |
Collision |
Location Detection Error |
Switching Device |
Collision, Derailment |
Turnout Failure |
Operation |
Narrow Gauge |
Derailment |
Decreased Running Stability of the Vehicle |
Single Track |
Collision |
Signal Error, Driver Carelessness etc. |
Parallel/Competition with Road Transportation |
Collision, Casualty, Level Crossing /Competitive Section |
Signal Error, Driver Carelessness, Pedestrian Carelessness Road Transportation Driver Carelessness Road Transportation Vehicle Failure |
Topography |
Steep Slope |
Collision, Casualty |
Braking Device Failure, Passenger Impact/Fall |
Sharp Curve |
Derailment, Casualty |
Decrease of Derailment Coefficient, Passenger Impact/Fall Cogwheel Mismatching by Excessive Slack |
Steep Slope on the Side of the Track |
Collision, Derailment, Fire |
Object on Track by Rockfalls and Landslides Impact on Battery by Falling Objects |
Climate |
Heavy Snow |
Collision, Derailment, Casualty, Level Crossing /Competitive Section |
Poor Driver Visibility Cogwheel Mismatching Slipping/Falling on the Platform/Vehicle Decreased Braking Force of Road Transportation |
Bitter Cold |
Derailment, Casualty, Level Crossing /Competitive Section |
Bad Swiching of Turnout Passenger slipping at the platform Decreased Braking Force of Road Transportation |
Strong Wind |
Derailment, Fire, Casualty |
Decrease of Running Stability of the Vehicle Fires caused by the spread of wildfires Battery Impact/Fire caused by Falling Objects Broken Tree on the Track Impact to Passengers on the Platform by Flying Objects |
3.3 사고사례 조사를 통한 위험요인 분석
3.3.1 사고사례 조사 개요
국내에 도입 예정인 산악철도시스템과 동일한 형태의 철도시스템이 구축된 사례가 없기 때문에 국내 도입 예정 산악철도시스템과 유사한 철도시스템의 사고사례를 조사하여 예측될 수 있는 잠재적 사고와 위험요인을 분석하였다. 먼저 현재 국내에서 개발 중인 산악철도시스템과 유사한 형태의 톱니바퀴형 산악열차의 주요 사고사례를 조사하였다. 그런데 톱니바퀴형 산악열차의 사고는 그 사례가 많지 않고, 현재와 기술 격차가 있는 시대의 철도 운행 중에 발생한 사고가 대부분이기 때문에 톱니바퀴형 산악열차 사고사례만으로는 향후 국내에 도입될 산악철도시스템의 위험도를 분석하기에는 한계가 있어, 현재 운영 중인 운송시스템 중에서 국내 도입 예정인 산악철도시스템과 유사한 형태로 볼 수 있는 트램에 대해서 피해가 심각했던 주요 사고사례도 조사하였다. 그럼에도 불구하고 트램에 대한 주요 사고사례 역시 정량화되고 체계적인 사고자료가 제시되어 있지 않은 관계로, 특정 국가에 한정된 자료이기는 하지만 트램의 사고유형과 피해현황이 비교적 상세하게 정리되어있는 프랑스의 트램 사고 보고자료를 함께 분석하였다.
3.3.2 톱니바퀴형 산악열차의 사고사례 분석
1900년대 이후 현재까지 전 세계적으로 발생한 톱니바퀴형 산악열차의 주요사고 현황은
Table 2와 같다(
Wikipedia, 2020).
Table 2에서 알 수 있는 바와 같이 사고의 대부분이 탈선으로 나타났으며, 탈선의 원인은 차량의 결함, 과속, 자연재해, 궤도 상태 불량 등인 것으로 나타났다. 특이한 점은 급구배 급곡선의 산악지형을 운행하는 산악열차의 특성상, 탈선 후 전복 또는 추락이 발생하여 피해를 가중시키는 현상이 나타남을 알 수 있다.
Table 2
Accidents of Mountain Railway System with Rack & Pinion in the World
Country |
Line or Location |
Date |
Status of Accident |
Accident Type |
Damage |
German |
Brohltalbahn |
1907.10.31. |
A freight train traveling down the valley derailed |
Derailment |
five death, six seriously injured, multiple injured |
German |
Kinsau |
1908.5. |
Two freight trains collide after separation |
Collision |
|
Switzerland |
Montreux |
1912.11.11. |
Slips after train derails and crashes into Station |
Derailment |
|
Austria |
Renon Railway |
1917.5.16. |
Train derailed due to brake failure |
Derailment |
one death, multiple injured |
Japan |
Usui Pass |
1918.3.7. |
Freight train derailed due to damage to drive motor |
Derailment |
four death, two injured. |
German |
Wendelsteinbahn |
1922.8.22. |
Locomotive derailment, collision with subsequent train |
Derailment |
one death, about thirty injured. |
France |
Chemin de fer du Montenvers |
1927.8.25. |
Derailment on the bridge and falling down due to breakage of the brake system |
Derailment |
twenty two seriously injured |
German |
Petersbergbahn |
1929.5.19. |
Locomotive derailment |
Derailment |
|
United States |
Mount Washington |
1929.7.20. |
Locomotive derailment |
Derailment |
one death |
German |
Drachenfels Railway |
1958.9.14. |
Derailment due to excessive speed |
Derailment |
eighteen death, multiple injured |
France |
Luchon - Superbagnères |
1954.2.28. |
Derailment due to excessive speed |
Derailment |
six death, three seriously injured |
Italy |
Rittnerbahn |
1964.12.3. |
Derailment due to poor maintenance of the superstructure and vehicles |
Derailment |
four death, thirty injured |
United States |
Mount Washington |
1967.9.17. |
The locomotive of a downhill train derailed and overturned |
Derailment |
eight death |
Switzerland |
Wengernalpbahn |
1996.11.11. |
Derailment and overturning by strong winds |
Derailment |
multiple seriously injured and injured |
Switzerland |
Matterhorn-Gotthard-Bahn |
2009.11.30. |
Derailment due to avalanche |
Derailment |
two injured |
Switzerland |
Rochers-de-Naye-Bahn |
2010.8.24. |
After the train derails, collides the catenary supports |
Derailment |
two serious injured |
Switzerland |
Rochers-de-Naye-Bahn |
2011.9.8. |
Collision with the tunnel wall after derailing due to poor track |
Derailment |
|
Switzerland |
Matterhorn-Gotthard-Bahn |
2016.9.1. |
Derailment at the station and slipped to the rack & pinion section. |
Derailment |
|
France |
Chemin de fer du Montenvers |
2019.8.11. |
Derailment at turnout section |
Derailment |
|
3.3.3 트램의 주요 사고사례 분석
2000년 이후에 전 세계적으로 발생한 트램의 주요 사고사례는
Table 3과 같다(
Wikipedia, 2022).
Table 3에서 알 수 있는 바와 같이 트램 사고의 대부분은 충돌로 나타났다. 도로와 병행 또는 혼용 운행하는 특성상 대부분의 사고가 트램과 트램의 충돌 또는 트램과 도로 교통수단과의 충돌로 나타났다. 또한 탈선사고도 다수 발생하였는데, 주로 과속에 의한 탈선이 많았으며, 선로 결함에 의한 탈선도 일부 발생하였다.
Table 3
Major Accidents of Tramway in the World
Country |
Line or Location |
Date |
Status of Accident |
Accident Type |
Damage |
AUstralia |
Melbourne |
2017.5.22 |
Collide with truck |
Collision |
fourteen injured |
Austria |
Vienna |
2015.4.21 |
Collision between tram |
Collision |
twelve injured |
Brazil |
Rio de Janeiro |
2011.8.27 |
Derailment |
Derailment |
six death, at least fifty injured |
Czech |
Vřesina |
2008.4.11 |
Collision between tram |
Collision |
three death, sixty six injured |
Finland |
Helsinki |
2007.9.13 |
Fire |
Fire |
|
German |
Düsseldorf |
2014. |
Derailment |
Derailment |
multiple injured |
German |
Cologne |
2018.3.15 |
Collision between tram by driver drinking |
Collision |
forty three injured |
German |
Duisburg |
2020.2.4 |
Derailment |
Derailment |
one seriously injured, two injured |
German |
Cologne |
2020.11.2 |
Collision between tram |
Collision |
two seriously injured, fifteen some injured |
Hong Kong |
Hong Kong |
2013.5.23 |
Derailment by excessive speed |
Derailment |
Seventy seven injured |
Hong Kong |
Hong Kong |
2017.4.6 |
Overturning after colliding with a bus by excessive speed |
Collision |
Fourteen injured |
Man Island (England) |
Snaefell |
2016.3.30 |
Derailment due to slipping on the slope |
Derailment |
|
Netherlands |
Rotterdam |
2018.9.2 |
The following tram collides with the preceding tram |
Collision |
nine injured |
Netherlands |
Utrecht |
2021.3.16 |
Derailment after collision with van |
Collision |
|
Netherlands |
Utrecht |
2021.4.17 |
Derailment after collision with car |
Collision |
|
Portugal |
Lisbon |
2018.12.15 |
Overturn after derailment |
Derailment |
twenty eight injured |
Rumania |
Iaşi |
2011.3.22 |
Collision with a car by excessive speed |
Collision |
one death, six injured |
Rumania |
Bucharest |
2012.5.10 |
Triple collision between trams |
Collision |
one hundred injured |
Rumania |
Bucharest |
2012.7.18 |
Derailment due to poor track |
Derailment |
eighteen injured |
Serbia |
Belgrade |
2018.11.12 |
Derailment due to collision with car |
Collision |
one death, multiple injured |
England |
Winson Green |
2006.12.19 |
Collision between tram |
Collision |
multiple injured |
England |
Sheffield |
2008.9 |
Bus and tram derailed after collision |
Collision |
three injured |
England |
London |
2016.11.9 |
Derailment by excessive speed on a curved section |
Derailment |
seven death, sixty two injured |
England |
Sheffield |
2018.10.25 |
Collision with tank lorry |
Collision |
multiple injured |
England |
Sheffield |
2018.11.30 |
Collide with car |
Collision |
multiple injured |
England |
Wolverhampton |
2019.8.19 |
Derailment after collision with a car due to a traffic signal violation of car |
Collision |
six injured |
England |
Sheffield |
2021.7.23 |
Derailment due to collision with tank lorry |
Collision |
one seriously injured, multiple injured |
3.3.4 프랑스의 트램 사고사례 분석
최근 10년간(2011년~2020년) 프랑스의 트램 사고 연례 보고서(
STRMTG, 2012~2021)를 분석한 결과는
Tables 4,
5와 같다.
Table 4에서 알 수 있듯이 사고발생 건수는 승객사고(약 38%)와 제3자 충돌(약 58%)이 가장 많이 발생하고 있다. 승객사고는 트램 내에서 넘어지는 사고(급정거에 의한 넘어짐 포함), 트램 하차 시 추락, 승강장에서의 추락, 트램 내에서 의자 등에 부딪힘, 트램 출입구 끼임 사고 등이며, 제3자 충돌은 오토바이, 자전거, 대중교통, 승용차, 화물 차량, 보행자와 충돌 등을 의미한다.
Table 4
Accidents of Tramway in France (2011~2020)
Event Type |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Subtotal |
Percent (%) |
Fire Expolsion |
3 |
2 |
3 |
0 |
5 |
11 |
6 |
9 |
24 |
19 |
82 |
0.35 |
Derailment |
10 |
4 |
10 |
8 |
11 |
8 |
10 |
15 |
9 |
16 |
101 |
0.44 |
Passenger Event |
520 |
565 |
662 |
975 |
964 |
1,019 |
1,157 |
1,056 |
1,092 |
799 |
8,809 |
38.06 |
Collision between Tram |
3 |
2 |
5 |
7 |
5 |
3 |
7 |
0 |
6 |
2 |
40 |
0.17 |
Collision with Obstacle on Track |
21 |
24 |
29 |
21 |
35 |
29 |
42 |
40 |
36 |
43 |
320 |
1.38 |
Collision with Third Party |
1,181 |
1,209 |
1,320 |
1,414 |
1,473 |
1,439 |
1,438 |
1,373 |
1,431 |
1,132 |
13,410 |
57.93 |
End of Track Event |
0 |
0 |
0 |
4 |
6 |
5 |
12 |
7 |
9 |
8 |
51 |
1.45 |
Other Events |
23 |
30 |
25 |
38 |
51 |
42 |
34 |
27 |
30 |
35 |
335 |
0.22 |
Total |
1,761 |
1,836 |
2,054 |
2,467 |
2,550 |
2,556 |
2,706 |
2,527 |
2,637 |
2,054 |
23,148 |
100.00 |
Table
Victims by Accidents of Tramway in France (2011~2020)
Event Type |
Third Party |
Passenger |
Subtotal |
Equivalent Fatality*
|
Percent (%) |
Equivalent Fatality |
Percent (%) |
Equivalent Fatality |
Percent (%) |
Fire Expolsion |
0.005 |
0.005 |
0.000 |
0.000 |
0.005 |
0.003 |
Derailment |
0.000 |
0.000 |
0.020 |
0.040 |
0.020 |
0.014 |
Passenger Event |
0.000 |
0.000 |
44.245 |
87.788 |
44.245 |
30.674 |
Collision between Tram |
0.000 |
0.000 |
0.415 |
0.823 |
0.415 |
0.288 |
Collision with Obstacle on Track |
0.005 |
0.005 |
0.020 |
0.040 |
0.025 |
0.017 |
Collision with Third Party |
92.145 |
98.189 |
5.380 |
10.675 |
97.525 |
67.611 |
End of Track Event |
1.680 |
1.790 |
0.160 |
0.317 |
1.840 |
1.276 |
Other Events |
0.010 |
0.011 |
0.160 |
0.317 |
0.170 |
0.118 |
Total |
93.845 |
100.000 |
50.400 |
100.000 |
144.245 |
100.000 |
Table 5에서 알 수 있는 바와 같이 인명피해 역시 승객사고(30.7%)와 제3자 충돌(67.6%)에서 가장 많이 발생되고 대부분의 인명피해가 발생되고 있다. 승객사고의 경우, 사고 건수나 인명피해의 경우 모두, 트램 내에서 넘어져서 다치는 경우가 가장 많으며, 제3자 충돌의 경우, 보행자와의 충돌이 보행자와 충돌과 승용차와 충돌이 가장 많이 나타나고 있는 것으로 분석되어 있다.
3.4 산악철도시스템의 위험요인 식별
산악철도시스템의 위험요인을 체계적 식별하기위하여 우선 국내에서 개발된 일반적인 철도시스템의 위험요인 식별 목록을 기본으로 하여 산악철도시스템의 특성이 고려된 위험요인을 식별하였다.
국내에서 개발된 일반적인 철도시스템에서의 위험요인목록은 참고문헌(
Wang et al., 2005;
KRRI, 2017)에 제시되어 있으며, 본 연구에서는 참고문헌(
Wang et al., 2005;
KRRI, 2017)에 제시된 위험요인들 중에서 3.1에 제시된 항목들에 대한 고려를 통하여 산악철도시스템에 적용될 수 있는 항목만을 추출하였고, 이에 더하여 3.2와 3.3절의 산악철도시스템의 특성과 과거 사고사례를 통한 위험요인 분석의 결과를 반영하여 산악철도시스템의 특성에 반영된 위험요인을 식별하였다.
위험사건의 분류는 일반적인 철도시스템의 위험사건분류(
MOLIT, 2021)를 참고하여
Table 6과 같이 충돌사고, 탈선사고, 화재사고, 사상사고, 건널목/경합구간 사고의 5가지 사고로 분류하였고 각 사고별로 위험사건과 위험요인을 식별하였다. 그리고
Tables 7~
11과 같이 각 사고별 위험요인별로 세부위험요인을 식별하였으며 일반적인 철도의 위험요인과 구분되는 현재 개발 중인 산악철도시스템의 특별한 위험요인은
Tables 7~
11에서 굵은 글씨로 구분하였다.
Table 6
Hazardous Event and Hazards by Accident Types of the Mountain Railway System
Accident |
Hazardous Event |
Hazard |
Collision |
Collision between mountain train |
Signalling system wrongside failure Rolling stock failure Human error Natural disaster |
Collision with working train |
Collision between working train |
Collision with mountain/working train and road transport |
Collision with mountain/working train and human |
Collision with mountain/working train and object on track |
Collision with mountain/working train and animal on track |
Derailment |
Derailment of mountain train |
Signalling system wrongside failure Rolling stock failure Human error Natural disaster |
Derailment of working train |
Fire |
Fire of mountain train |
Rolling stock failure Human error Natural disaster |
Fire of working train |
Fire on/beside platform |
Fire of track side |
Casualty |
Casualty on train |
Rolling stock/facility factors error Operation error Human error Natural disaster |
Casualty on platform |
Casualty at track side |
Level Crossing / Competitive Section |
Collision with road transport at LC/CS |
Vehicle Failure (including road transport) Level crossing facility failure Human error Natural disaster |
Collision with human at LC/CS |
Collision with object at LC/CS |
Collision with animal at LC/CS |
Table 7
Specific Hazards by Collision Accident of the Mountain Railway System
Accident |
Hazard |
Specific Hazard |
Collision |
Signalling system wrongside failure |
Incorrect data configuration |
Signal failure |
Wiring defect |
Failure of switching system |
Failure of switching system by climate effect
|
Relay defect |
Collision |
Rolling stock failure |
Brake failure |
Speedometer failure |
Traction control failure leading to sudden surge of acceleration |
Wheel slide detection equipment failure |
Runaway due to coupling failure |
Loss of/poor rack/pinion contact by cogwheel defect
|
Human error |
Train crew/signaller operation error |
Train crew/signaller communication error |
Train crew/signaller misjudgment |
Train crew/signaller deliberately violates rules |
Placing obstacles on the track with criminal intent |
Intentional intrusion into the track of road transport
|
Collision with a buffer stop due to overrunning at the end of the track |
Natural disaster |
Reduced visibility due to heavy fog
|
Loss of/poor rack/pinion contact due to heavy snow
|
Reduced visibility due to heavy snow
|
Unclear signal due to adverse weather
|
Reduced visibility due to vegetation on track side
|
Reduced visibility due to obstacle on track side
|
Obstruction on track by rockfall or landslide
|
Switching failure by heavy snow or bitter cold
|
Obstruction on track by strong wind
|
Animal on track
|
Table 8
Specific Hazards by Derailment Accident of the Mountain Railway System
Accident |
Hazard |
Specific Hazard |
Derailment |
Signalling system wrongside failure |
Incorrect data configuration |
Signal failure |
Failure of switching system |
Failure of switching system by climate effect
|
Wiring defect |
Relay defect |
Rolling stock failure |
Brake failure |
Speedometer failure |
Traction control failure leading to sudden surge of acceleration |
Increased derailment coefficient in sharp curve sections due to narrow gauge
|
Increased derailment coefficient in sharp curve sections as the center of gravity is raised by placing the battery on top of the vehicle
|
Decreased contact force due to damage of pinion
|
Track failure |
Track defect by poor maintenance |
Uneven settlement of the track supported roadbed due to the use of existing roads
|
Defect of Structure by design errors |
Decreased contact force due to damage of rack
|
Decreased contact force due to foreign substance between the rack and the pinion
|
Rack-pinion deviation due to excessive slack in the sharp curve section
|
Derailment |
Human error |
Train crew/signaller operation error |
Train crew/signaller communication error |
Train crew/signaller misjudgment |
Train crew/signaller deliberately violates rules |
Placing obstacles on the track with criminal intention |
Natural disaster |
Erosion of the track bed due to heavy rain
|
Inflow of soil on the track due to heavy rain
|
Switching failure by heavy snow or bitter cold
|
Flow of soil and rock on the track due to land slide
|
Avalanche by heavy snow
|
Increased derailment coefficient due to strong wind
|
Table 9
Specific Hazards by Fire Accident of the Mountain Railway System
Accident |
Hazard |
Specific Hazard |
Fire |
Rolling stock failure |
Fire caused by overheating/failure of mechanical equipment such as axle boxes |
Fire due to electrical equipment failure |
Fire/explosion due to battery defect
|
Human error |
Intentional arson in a train |
Boarding with flammable hazardous materials |
Passenger/crew smoking in train |
Fires caused by passenger/public smoking at the platform/near the track |
Fire caused by embers or sparks during maintenance work |
Fire caused by a forest fire caused by intentional fire/incineration work around the track
|
Natural disaster |
Fire/explosion of the battery mounted on roof of the vehicle due to the impact of falling object caused by strong wind
|
Fire/explosion of the battery mounted on roof of the vehicle due to lightening
|
Fire by wildfire around the track
|
Table 10
Specific Hazards by Casualty Accident of the Mountain Railway System
Accident |
Hazard |
Specific Hazard |
Casualty |
Rolling stock/Facility Failure |
Trapped/drawn due to door closing when passenger boarding or disembarking due to train door failure (mechanical/electrical) |
Passenger impact/fall due to manufacturing error of train interia facilities |
Passenger impact/fall on facilities (chairs, etc.) in the train due to loss of balance of passenger in the section of sharp curves/steep gradients |
Falls due to gap between train and platform |
Falls due to differences in train and platform steps |
Hit/contact by/with a moving train on the platform due to failure of the train stop at the designated position |
Passengers impact/fall to facilities (chairs, etc.) in the train due to not securing passenger supports due to overcrowding |
Collision with road transport users/pedestrians due to road occupancy by train derailment
|
Operation Error |
Passenger impact/fall on facilities (chairs, etc.) in the train due to loss of balance of passenger by sudden movement of train in the section of sharp curves/steep gradients |
Elderly/disabled people fall over when moving trains |
Door closing when getting on and off by operator error |
Hit/contact by/with a moving train on the platform due to overcrowding at the platform |
Casualty |
Human Error |
Hit/contact by/with a moving train on the platform due to carelessness of a passenger |
Trapping/dragging due to door closing when getting on and off for/by passenger carelessness/overcrowding) |
Deliberate fall or jump |
Impact or fall due to intentional body exposure outside the train |
Collision with train/falling caused by pedestrian intrusion into the track
|
Collision with a train/falling/slipping of worker while maintenance work on the track |
Falling of maintenance workers to the slope of the track side during track work
|
Collision with road transport of maintenance workers during movement/preparation work for track work by maintenance workers
|
Natural Disaster |
Slipping/falling due to ice on the platform floor due to heavy snow or bitter cold
|
Tumble to the track due to freezing of the platform floorby heavy snow and bitter cold
|
Slipping/falling due to slippery surface of the platform floor due to heavy rain
|
Tumble to the track due to slippage by heavy rain
|
Slipping/falling due to slippery surface inside the train due to heavy rain/snow
|
Impact from falling objects (trees, etc.) caused by strong wind
|
Electric shock from lightning
|
Table 11
Specific Hazards by Level Crossing/Competitive Section Accident of the Mountain Railway System
Accident |
Hazard |
Specific Hazard |
Level Crossing / Competitive Section |
Rolling stock failure (including road transport) |
Train/road transport braking system failure
|
Intrusion/stop in the level crossing/competitive section due to a failure of the road transport
|
Level Crossing Facility Failure |
Traffic light failure |
Failure of the blocking device for road transport to the level crossing/competitive section
|
Failure of traffic light and train communication/interlocking device |
Failure of train detecting device |
Human Error |
Train crew/signaller operation error |
Train crew/signaller communication error |
Train crew/signaller misjudgment |
Train crew/signaller deliberately violates rules |
Intrusion due to an error in judgment of the road transport driver
|
Intentional trespassing by road transport drivers
|
Jaywalking of pedestrian by misjudgment or intention
|
Natural Disaster |
Reduced visibility due to heavy fog
|
Unclear signal due to adverse weather
|
Reduced visibility due to vegetation on track side
|
Reduced visibility due to obstacle on track side
|
Intrusion to level crossings/competitive section due to poor braking of road transport by heavy snow/freezing/heavy rain
|
Slipping/falling of pedestrian in crossings/competitive section due to heavy snow/freezing/heavy rain
|
Intrusion of animals to crossings/competitive section
|
5. 결 론
개발 중인 산악철도시스템의 특성을 분석하고 과거 사고사례, 일반적으로 철도에서 정의하고 있는 위험요인 등을 고려하여 산악형 운송시스템에 적합한 위험요인들을 식별하였다.
현재 계획되고 있는 산악철도시스템의 특성을 분석한 결과, 배터리의 화재, 협궤에 의한 차량의 주행안정성, 톱니바퀴의 손상에 의한 접촉 불량, 급곡선⋅급구배에서의 갑작스러운 차량의 움직임에 의한 차내 승객의 부상, 폭설과 산사태, 강풍, 혹한 등에 의한 차량의 손상과 승객의 부상 등이 위험요인으로 식별되었다. 또한 과거 사고사례 분석을 통하여 급구배⋅급곡선의 산악지형을 운행에 의한 탈선 후 전복 또는 추락이 주로 발생한 사례를 알 수 있었으며, 트램의 사고 분석을 통하여 도로교통수단 또는 보행자와의 충돌, 과속에 의한 탈선 등이 주요한 위험요인이 되는 것을 알 수 있었다. 그리고 최종적으로 이러한 요소들을 종합적으로 고려하여 예상 가능한 사고를 충돌사고, 탈선사고, 화재사고, 사상사고, 건널목/경합구간 사고의 5가지 사고로 분류하였고 각 사고별로 위험사건과 위험요인을 식별하였다. 그리고 각 위험요인별로 세부위험요인을 식별하였다. 지형적인 특성과 기후적인 특성, 협궤와 배터리 장착 차량 등에서 일반적인 철도의 위험요인과 구별되는 위험요인들이 주로 식별되었는데, 대부분의 위험요인들은 차량과 시설물의 설계단계에서 해결될 수 있을 것으로 보이며, 일부 기후적인 특성에서 유발되는 위험요인은 운영단계에서 위험관리계획에 반영함으로서 해결될 수 있을 것으로 보인다. 예를 들어 지붕에 탑재된 배터리의 낙하물에 의한 충격을 방지하기 위하여 차량 상부에 덮개를 설치하거나, 폭설이나 혹한 시 승강장에서 승객의 미끄럼짐 사고를 방지하기 위하여 설계 시에 승강장 표면 거칠기를 증가시키거나 열선 설치를 고려할 수 있고 위험관리 계획서에 승강장 승객의 미끄러짐을 방지하기 위한 조항을 추가하여 관리하는 방법 등을 들 수 있다. 본 논문에서 식별된 산악열차의 위험요인들은 향후 수행될 산악철도 시스템에 대한 예비 위험도 분석과 운영 중의 안전 확보를 목표로 하는 안전관리시스템 수립의 기초 자료로 활용될 수 있을 것이며, 현재 개발 중인 산악철도시스템이 아니더라도 새로운 형태의 철도시스템 도입 시, 위험요인의 식별 사례로서 참고될 수 있을 것이다.
감사의 글
본 연구는 국토교통부 산악벽지용 친환경 전기열차 기술개발사업의 연구비지원(22SGRP-C159273-03)에 의해 수행되었습니다.
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3. MOLIT (2021) Guidelines for mandatory reporting and autonomous reporting of railroad safety for railroad accidents/incident, failure of railroad vehicles, etc.
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6. Seo, S.I (2020) Status of development of eco-friendly mountain railway vehicle technology. Railway Journal, Vol. 23, No. 6, pp. 12-17.
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8. STRMTG (2012) Annual report on the fleet, traffic and tramway operating events 2011.
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10. STRMTG (2014) Annual report on the fleet, traffic and tramway operating events 2013.
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12. STRMTG (2016) Annual report on the fleet, traffic and tramway operating events 2015.
13. STRMTG (2017) Annual report on the fleet, traffic and tramway operating events 2016.
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16. STRMTG (2020) Annual report on the fleet, traffic and tramway operating events 2019 (French).
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