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연속지지형 매립레일궤도 하부노반에 작용하는 연직토압 |
이수형 |
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Vertical Earth Pressure Beneath Continuously Supported Embedded Rail Track |
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Abstract |
Earth pressures caused by tram operations beneath an embedded rail track were estimated using a three-dimensional finite element method. The numerical results were compared with the measured field data to verify the validity of the numerical approach. Both the measured earth pressures caused by static stationary load and dynamic driving load were reasonably agreed with the numerical results adopting static load only. The dish shaped earth pressure distributions with the maximum pressures occurred at the edge of track slab were found. The tram loads were effectively distributed along the longitudinal track direction up to the distance of 6 m. The earth pressure distributions under embedded rail track according to the locations and loading conditions were presented for the reasonable subgrade design of embedded rail tracks. |
Key Words:
Earth pressure; Tram; Embedded rail track; Finite element method; Field data |
요지 |
트램의 주행으로 인하여 매립레일궤도 하부지반에 발생하는 토압을 3차원 유한요소해석을 통하여 예측하고, 그 결과를 현장계측 시험결과와 비교하여 해석방법의 적합성을 검증하였다. 정적정지하중과 동적주행하중 작용 시의 계측결과를 해석결과와 비교하였으며, 정적하중에 대한 해석결과로 트램 주행에 따른 궤도하부 지반의 응력 변화를 비교적 정확하게 예측할 수 있었다. 매립레일궤도 하부지반에 발생하는 응력은 선로 중앙부에서 작고, 궤도슬래브 모서리부에서 큰 분포를 나타내었으며, 레일이 슬래브에 연속지지되는 특성으로 트램 하중이 하중 작용점에서 선로 종방향으로 6 m 정도까지 효과적으로 분산되었다. 수치해석을 통하여 공차 및 만차 하중조건에서 선로 하부지반의 위치와 깊이에 따른 토압분포를 제시함으로써 트램용 매립형레일궤도에 대한 합리적인 노반설계의 토대를 마련하였다. |
핵심용어:
트램; 매립레일궤도; 토압; 3차원 유한요소해석; 현장계측 |