|
노후도를 기반으로 한 우리나라 학교시설의 안전평가에 관한 연구 |
유용흠, 김형준, 김진욱 |
|
A Study of Safety Evaluation of Korean School Buildings with Deterioration Level |
Yong-Heum You, Hyeoung-Jun Kim, Jin-Wook Kim |
|
|
|
Abstract |
The safety of school facility which affects directly health of young students is very important element of government welfare policy. Korean government was supplying with mass production policy to satisfy needs of lack of educational space. There are approximately 60,000 elementary, middle and high school buildings in Korea. One of the most important factors for the safety of school facility is the evaluation of building deterioration and plan of refurnishment and remodeling. To analyze situation of korean school building deterioration, we corrected 11,371 data for school and 63,979 data for school building and analyzed those data with region of site, building type, age of building, type of structure systems and state of safety. And using a deterioration formula, we could estimate number of the schools which need remodeling and reconstruction. As a conclusion, annual base national wide school building future project which need reconstruction and remodeling was estimated to help establish educational facility policy. |
Key Words:
Safety; Deterioration level; School facilities; Evaluation; Reconstruction |
요지 |
자라나는 청소년에게 직접적으로 건강에 영향을 미치는 학교 시설의 안전은 정부의 복지 정책에 매우 중요한 요소이다. 우리나라 정부는 1960년대부터 교육시설의 부족을 완화하기 위하여 양적 공급 정책을 기반으로 건설되었으며 현재 6만여동의 초중고 학교시설을 보유하고 있다. 이러한 학교 시설의 안전을 위한 가장 중요한 요소 중 하나는 건물의 노후도 평가와 이를 기반으로 한 재건축 또는 리모델링이다. 한국학교 시설의 노후도를 평가하기 위해 11,371학교 데이터와 학교 건물 63,979개의 데이터를 지역별, 건축년도, 구조 시스템과 안전도를 분석하였다. 그리고 노후화 계산식을 사용하여, 리모델링과 재건축을 필요로 하는 학교 수를 추정하였다. 최종적으로 연간단위의 재건축 또는 리모델링 수요를 예측하여 향후 교육시설 정책 수립에 도움을 주고자 하였다. |
핵심용어:
안전; 노후도; 학교시설; 평가; 개축 |
|