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상·하류 수위차를 고려한 보 주변 연결호안 길이 산정 |
정석일, 김수영, 윤광석, 이승오 |
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Estimation of Length of Connecting Revetment around Barriers with Total Head between Upstream and Downstream |
Seok Il Jeong, Soo Young Kim, Kwang Seok Yoon, Seung Oh Lee |
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Abstract |
Hydraulic characteristics of scour upstream and downstream of a barrier were analyzed to estimate the length of connecting revetment. In laboratory experiments of this study, inflow rate, height of barrier and downstream water depth were selected as primary variables. All experiments were conducted under movable bed conditions to propound the scour regime around a barrier based on adequate explanation. We decided the balance of total head between upstream and downstream of a barrier as a significant parameter when presenting the relationship with scour length around a barrier, which could be interpreted that turbulent energy conversion due to a barrier might contribute to scour mechanism. |
Key Words:
movable hydraulic experiment; connecting revetment; total head; scour |
요지 |
본 연구에서는 보 주변 연결호안의 길이를 예측하기 위하여 보 상 하류부 연결부 세굴의 특성을 분석하였다. 유량, 보의 높이, 하류부 수위를 주요변수로 하여 보 연결부 세굴에 대한 수리실험을 수행하였다. 세굴특성을 반영하기 위해 이동상 수리실험으로 수행하였으며, 실험결과를 바탕으로 세굴 형상에 대한 분류기준을 제시하였고, 그에 대한 적합한 설명을 기술하였다. 또한 상 하류 전수두차를 주요 영향인자로 결정하여 세굴길이와의 관계를 규명하였다. 본 연구에서 제안된 식은 수두차라는 에너지 개념을 도입함으로써 기존의 보 연결부에 관한 기존의 식들이 반영하지 못한 상 하류 수위차를 고려하였으며, 난류 에너지의 변환이 세굴 현상에 기여함을 설명하였다. |
핵심용어:
이동상 수리실험; 연결호안; 전수두; 세굴 |
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