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Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2012;12(1):97-104.
Published online February 28, 2012.
조립식 DSCT 교각의 기둥-코핑 접합부 성능 평가
원덕희, 한택희, 김승준, 강영종
Performance Evaluation of the Column-Coping Joint for Prefabricated DSCT Pier
Deok Hee Won, Taek Hee Han, Seung Jun Kim, Young Jong Kang
Abstract
Recently, Technology of bridge construction has made great progress for reduction of construction period and Green Growth. The construction period of Pier had about 50% in construction period of entire bridge. Therefore, construction method of prefabricated piers have researched by many researchers, lately. In this paper, we suggested the joint of coping-column for prefabricated DSCT pier and verified by experimental study. To experimental study, the test methods had proposed for the performance characteristics evaluation of coping-column joint. Test methods were made up cyclic eccentricity loading test and static compressive loading test. We had produced the major parameters and suggested the standard model for joint of coping-column through the experimental study.
Key Words: Reduction of Construction period; Prefabricated DSCT pier; Coping-Column Joint; Cyclic eccentricity loading test; Static Compressive loading test
요지
최근 공기단축 및 녹생 성장에 대응하기 위한 교량 건설 기술이 다양하게 개발되고 있다. 이 중 교량 건설 공기의 약 50% 이상을 차지하고 있는 교각의 조립화 공법이 최근 들어 많이 연구되어지고 있다. 본 연구에서는 기존에 제안된 내 외부튜브 사이에 콘크리트로 채워진 DSCT(Double-Skinned Composite Tubular) 단면을 이용하여 개발된 조립식 DSCT 교각을 위한 코핑-기둥 접합부를 제안하고 이를 실험을 통하여 검증 하였다. 실험을 위하여 하중 조건에 맞는 실험방법을 제안 후 접합부 거동 특성 평가를 수행하였으며, 실험방법으로는 편심 반복 가력 실험과 정적 압축 가력 실험으로 나누어 각각을 평가하였다. 실험을 통하여 접합부를 지배하는 주요 인자를 도출하고 접합부 표준 모델을 제안하였다.
핵심용어: 공기단축; 조립식 DSCT 교각; 코핑-기둥 접합부; 반복 편심 가력 실험; 정적 압축 가력 실험


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