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J. Korean Soc. Hazard Mitig. > Volume 24(2); 2024 > Article
교통방재
Journal of the Korean Society of Hazard Mitigation 2024;24(2):11-16.
DOI: https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2024.24.2.11    Published online April 24, 2024.
블랙아이스로 인한 포장체의 미끄럼 저항 특성
이관호1, 손민수2, 김성겸3, 최성진4, 박도원5
1정회원, 공주대학교 스마트인프라공학과 교수
2공주대학교 대학원 건설환경공학과 석사과정
3공주대학교 사회환경공학과 박사 후 연구원
4공주대학교 대학원 건설환경공학과 박사과정
5공주대학교 대학원 건설환경공학과 박사과정
Characteristics of Skid Resistance for Pavements with Black Ice
Kwanho Lee1, Minsu Son2, Seongkyum Kim3, Seongjin Choi4, Dowon Park5
1Member, Professor, Department of Civil Engineering, Kongju National University
2MS Student, Department of Civil Engineering, Kongju National University
3Post. Doc, Department of Civil Engineering, Kongju National University
4Ph.D Student, Department of Civil Engineering, Kongju National University
5Ph.D Student, Department of Civil Engineering, Kongju National University
Corresponding author:  Kwanho Lee, Tel: +82-41-521-9313, Fax: +82-41-568-0287, 
Email: kholee@kongju.ac.kr
Received: 10 January 2024   • Revised: 11 January 2024   • Accepted: 27 February 2024
Abstract
Korea experiences a four-season climate, leading to significant fluctuations in seasonal road surface conditions and contributing to numerous traffic accidents. Over the period of five years since 2016, approximately 4,800 traffic accidents have been attributed to icy and frosty road conditions, with a fatality rate 1.5 times higher than that of general traffic accidents. This study aims to analyze the skid resistance properties of domestic asphalt pavements as an initial step toward establishing indicators to mitigate and manage traffic accidents caused by black ice. In this study, the BPN was measured using BPT equipment specified in the ASTM and KS standards. The road pavement surface conditions were assessed under three categories: dry, wet, and frozen (black ice). The recorded BPN values decreased in the following order: dry, wet, and frozen conditions. Under wet conditions, a comparative analysis was performed between dense asphalt pavements and drainable pavements. Furthermore, the evaluation under frozen conditions revealed no significant disparity between the types of road pavement. Notably, the exposure of the road pavement aggregate owing to freezing and the resultant surface roughness had a minimal impact on the skid resistance.
Key Words: Asphalt Pavement, Skid Resistance, Black Ice, BPN, Traffic Accident
요지
우리나라는 4계절 기후를 가지고 있어서 계절별 도로 포장체의 노면 조건의 변화가 심하고 이로 인한 교통사고가 많이 발생한다. 2015년부터 5년간 도로의 결빙과 서리로 인한 교통사고 건수는 5200여 건으로 보고되고 있고, 치사율은 일반 교통사고에 비해 9배 높은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 블랙아이스로 인한 교통사고 저감 및 관리용 지표를 만들기 위한 첫 단계로 국내 아스팔트 포장의 미끄럼 저항 특성을 분석하였다. 실험은 ASTM 및 KS 표준에 제시된 실내실험용 BPT 장비를 이용하여 미끄럼 저항값(BPN)을 측정하였다. 도로포장 표면 상태를 건조, 습윤, 동결(블랙아이스) 등으로 구분하여 평가하였다. 측정된 미끄럼 저항값은 건조, 습윤, 동결 순으로 작게 나타났다. 습윤상태의 경우 밀입도 아스팔트 포장과 배수성 포장의 장단점이 명확하게 비교되었다. 또한, 동결상태에서 평가한 결과 도로포장의 종류에 큰 차이를 보이지 않았고, 결빙으로 인한 도로 포장체의 골재 노출과 노출된 골재의 표면 거칠기가 미끄럼 저항에 거의 영향을 주지 않는 것으로 평가되었다.
핵심용어: 아스팔트 포장, 미끄럼 저항, 블랙아이스, 비피앤, 교통사고


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